حقه ها و توصیه های آشپزی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

 در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مصرف برخی ازمواد غذایی محدود می شود، اما با کمی خلاقیت شما هنوز هم می توانید غذاهای سالم و خوشمزه ای را تهیه کنید.

درابتدا افراد مبتلا به دیابت تصور می کنند رعایت یک رژیم غذایی سالم کار بسیار مشکلی است البته طبیعی است که دل کندن از برخی از غذاهای مورد علاقه  کمی سخت است. محدودیت مصرف شکر، چربی ، کربوهیدرات ، نمک و سایر افزودنیها می تواند یک چالش بزرگ باشد اما روشهایی برای تغییر برخی  از دستورهای غذایی وجود دارد که آنها را برای افراد دیابتی قابل استفاده میکند.

هدف یک رژیم دیابتی چیست؟

دنبال کردن یک رژیم سالم مناسب برای بیماران دیابتی انتخاب غذاهایی است که به شما درکنترل  مقدار قندخون و وزن کمک کند.

برای افرادی که دارای اضافه  وزن هستند، کاهش وزن بخش مهمی از مدیریت دیابت محسوب می شود و داشتن یک رژیم سالم همراه با انجام ورزش می تواند به آنها برای انجام اینکار کمک کند.

 هدف یک رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به دیابت 2 عبارتست از:

·        پایین آوردن مقدار کالری مصرفی که از مصرف چربیها و قندها حاصل می شود 

·        کاهش مصرف چربی بخصوص چربیهای اشباع

·        کاهش شدید مصرف شکر

·         کاهش مصرف سدیم

·        خوردن بیشتر مواد حاوی فیبر که می تواند به پایداری مقدار قند خون کمک کند

رژیم غذایی دیابتی: تغییر دستورهای غذایی

هدفهای فوق الذکر را در ذهن داشته باشید شما می توانید بسیاری از دستورهای تهیه ی غذاهای مورد علاقه خود را با کمی تغییر به غذایی مناسب در رژیم دیابتی تبدیل کنید:

·        تنها یک سوم یا نیمی از شکر گفته شده دردستور غذا را استفاده کنید وبجای آن درتهیه بسیاری از شیرینها یک قاشق چایخوری دارچین، جوز، عصاره ی بادام یا  وانیل را جایگزین کنید یا به جای شکراز شیرین کننده های مصنوعی مانند شکر اسپلاندا (سوکرالوز) یا Truvia(ساخته شده از برگهای گیاه استویا) استفاده کنید . توجه کنید معادل های این شیرین کننده ها  به ازاء هر فنجان شکر معمولی بروی بسته بندی آنها درج شده است.

·        میزان چربی استفاده شده در دستورهای غذایی را به یک دوم  تا یک سوم کاهش دهید و به جای روغن های جامد یا کره  از روغن کانولا یا روغن زیتون استفاده کنید. برای چرب کردن ظروف از اسپریهای روغن که چربی کمی دارند، استفاده کنید.

·         در دستورهای غذایی پختنی به جای روغن از پوره ی میوه جات مانند  سس سیب شیرین نشده یا پوره ی آلویی که برای نوزادان تهیه و در بازار وجود دارد، استفاده کنید .

·         هنگام تهیه ی غذاهایی که در آنها از  پنیراستفاده شده است از پنیرهایی که طعم قوی تری دارند اما انواع کم چرب استفاده کنید.

·         به جای استفاده از تخم مرغ از جایگزین های تخم مرغ یا سفیده ی تخم مرغ استفاده  کنید. به ازاء هر یک عدد تخم مرغ، یک چهارم فنجان جایگزین تخم مرغ یا 2 عدد سفیده ی تخم  مرغ استفاده کنید.

·        هنگام تهیه ی سوپها سعی کنید آب گوشت یا مرغ را تهیه کرده اجازه دهید سرد شود  تا چربی اضافه ی آن بروی سطح جمع گردد ، چربی را خارج کنید و از آبگوشت یا آب مرغ کم چرب در تهیه ی غذاهایتان استفاده  کنید. برای سرد شدن سریع آب گوشت یا مرغ می توانید قالب های  کوچک یخ را در آن بریزید تا این عمل تسریع شود.

·        همیشه بجای آرد یا برنج سفید از آرد کامل گندم، پاستای تهیه شده از آرد گندم کامل و برنج قهوه ای استفاده کنید .

·        از مواد غذایی سالم مانند سبزیجات و انواع لوبیا به عنوان افزودنی های سالم در تهیه های غذاهای دلخواهتان استفاده کنید. برای مثال با افزودن کلم بروکلی یا گل کلم به ماکارونی و پنیر و افزودن برخی سبزیجات سبز به سس پاستا غذاهای خوشمزه ای تهیه کنید.

·        هنگام استفاده از گوشت تا حد امکان از گوشت های کم چرب یا گوشت سفید یا ماهی استفاده کنید.

·         اگر از آب گوشت یا استاک سبزیجات یا گوشت یا مرغ آماده استفاده می کنید  از انواع کم سدیم یا بدون سدیم آن استفاده نمایید. اگر از سبزیجات کنسرو شده  می خواهید استفاده کنید حتماً به مقدار سدیم روی جعبه توجه کنید و از انواع کم سدیم خریداری کنید.

·        مقادیر زیادی سبزیجات و ادویه جات تازه را برای افزودن طعم به غذاهایتان بکار ببرید تا نیازی به مصرف چربی و نمک نداشته باشید .

رژیم دیابتی: روش های پخت وپز

راه دیگر تهیه ی غذاهای سالم تغییر در روشهای آشپزی است. از روشهایی نظیر جوشاندن ، گریل کردن، کباب کردن، بخارپز کردن استفاده کنید. ازافزودن چربی بپرهیزید و اجازه  دهید چربی اضافه هنگام پخت و پز خارج شود. این روشهای پخت و پز موجب کاهش  مقادیر چربیهای اشباع از غذاهای شما و سالم تر شدن آنها می شود.

درهنگام پخت گوشت از شب قبل آنرا با مواد افزودنی طعم دار کنید و از مصرف روغن یا نمک زیاد بپرهیزید.

 به یاد داشته باشید با کمی دقت میتوانید به رژیم غذایی دیابت خود پایبند باشید. برای مثال دردستورهای غذایی که مقدار زیادی کره برای تفت دادن استفاده شده است از روغن زیتون یا اسپری پخت کم چرب بجای آن استفاده کنید و درست بعد از اتمام پخت و پز مقدار بسیار کمی کره به آن بیافزایید تا طعم بهتری ایجاد کند به این ترتیب غذاهای سالم اما خوشمزه ای را تهیه خواهید کرد.

منبع: www.everydayhealth.com